TRINITATEA (SFÂNTA TREIME)
Cuvântul trinitate nu se găseşte în Cuvântul lui Dumnezeu, dar nici cuvântul “Biblie”, totuşi cuvântul “Dumnezeire” este în Biblie (Romani 1:20). Trinitatea sau Dumnezeirea este descoperită în trei persoane distinct, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, aceştia trei sunt singurul Dumnezeu. Toţi trei sunt egali, coexistenţi şi împart atributele divinităţii, care sunt eternitatea, omniprezenţa, omniscienţa şi omnipotenţa.
Aceia care atacă credinţa despre trinitate spun că Fiul sau Duhul Sfânt, sau ambii, sunt mai prejos decât Dumnezeu. Despre Duhul Sfânt, aceştia spun că nu este decât o forţă impersonală (Vezi DUHUL SFÂNT) sau că Fiul lui Dumnezeu a fost Arhanghelul Mihail sau unul dintre ceilalţi îngeri (Vezi ISUS). Este un singur Dumnezeu şi despre toţi trei se spune că sunt Dumnezeu, Tatăl (Galateni 1:1), Fiul (Ioan 20:28) şi Duhul Sfânt (Faptele Apostolilor 5:3-4). Isus a spus “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10:30 şi I Ioan 5:7).
Trinitatea nu este politeism (credinţa în mai mulţi dumnezei sau zeităţi de grade diferite) și nici nu este un Dumnezeu cu trei personalităţi, ci un singur Dumnezeu descoperit în trei Persoane distincte. De aceea Fiul a vorbit Tatălui și Tatăl a vorbit Fiului și de aceea Fiul a numit Dumnezeu pe Tatăl și Tatăl a numit Dumnezeu pe Fiul (Evrei 1:8-9). Este un concept greu de înțeles, dar este greu pentru mine și să înțeleg cum apa poate fi o trinitate manifestându-se sub formă solidă (gheața), gazoasă (aburul) sau lichidă, dar, indiferent de formă, este doar apă. Chiar Biblia spune că lucrurile din natură descoperă Dumnezeirea: “În adevăr, însușirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veșnică și dumnezeirea Lui se văd lămurit, de la facerea lumii, când te uiți cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El…” (Romani 1:20). Chiar dacă presupun că toate modurile pe care le avem pentru a ilustra Trinitatea nu ar fi de ajuns, Dumnezeu a ales ca El să se descopere nu numai prin Biblie, ci măcar în parte și prin natură. Chiar omul este creat după chipul lui Dumnezeu ca o trinitate, duh, suflet și trup și totuși este o singură ființă (I Tesaloniceni 5:23), și multe alte exemple care mai pot fi date.
Nu trebuie să punem pe unul mai mult presus de celălalt: “pentru ca toți să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinstește pe Fiul, nu cinstește pe Tatăl, care L-a trimis.” (Ioan 5:23) Deoarece lucrarea Duhului Sfânt a fost nu să se înalțe pe El Însuși, ci pe Isus, Acesta nu a fost întotdeauna menționat împreună cu Tatăl și cu Fiul (Ioan 16:13, vezi DUHUL SFÂNT). Versete care dezvăluie Trinitatea.
1) “Duceți-vă și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Matei 28:19).
2) “De îndată ce a fost botezat, Isus a ieșit afară din apă. Și în clipa aceea, cerurile s-au deschis, și a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborându-Se în chip de porumbel și venind peste El. Și din ceruri s-a auzit un glas care zicea: „Acesta este Fiul Meu preaiubit în care Îmi găsesc plăcerea.” (Matei 3:16-17)
3) “Harul Domnului Isus Hristos și dragostea lui Dumnezeu, și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți! Amin.” (II Corinteni 13:14)
4) Toți trei sunt activi în darurile spirituale (I Corinteni 12:4-6).
5) Este nevoie de toți trei în rugăciunile noastre (Matei 6:9, Ioan 14:13, Romani 8:26).
6) Toți trei sunt în fiecare credincios: “Duhul adevărului…rămâne cu voi și va fi în voi”. “Dacă Mă iubește cineva, va păzi Cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi. Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el.” “Eu în ei, și Tu în Mine…” (Ioan 14:17, 23, & 17:23).
7) S-a spus că toți trei sunt una și unul în celălalt, și fiecare este Duh (Ioan 10:30, 14:11, 4:24, 5:23, Romani 8:9, Isaia 48:16).
Cuvântul trinitate nu se găseşte în Cuvântul lui Dumnezeu, dar nici cuvântul “Biblie”, totuşi cuvântul “Dumnezeire” este în Biblie (Romani 1:20). Trinitatea sau Dumnezeirea este descoperită în trei persoane distinct, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, aceştia trei sunt singurul Dumnezeu. Toţi trei sunt egali, coexistenţi şi împart atributele divinităţii, care sunt eternitatea, omniprezenţa, omniscienţa şi omnipotenţa.
Aceia care atacă credinţa despre trinitate spun că Fiul sau Duhul Sfânt, sau ambii, sunt mai prejos decât Dumnezeu. Despre Duhul Sfânt, aceştia spun că nu este decât o forţă impersonală (Vezi DUHUL SFÂNT) sau că Fiul lui Dumnezeu a fost Arhanghelul Mihail sau unul dintre ceilalţi îngeri (Vezi ISUS). Este un singur Dumnezeu şi despre toţi trei se spune că sunt Dumnezeu, Tatăl (Galateni 1:1), Fiul (Ioan 20:28) şi Duhul Sfânt (Faptele Apostolilor 5:3-4). Isus a spus “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10:30 şi I Ioan 5:7).
Trinitatea nu este politeism (credinţa în mai mulţi dumnezei sau zeităţi de grade diferite) și nici nu este un Dumnezeu cu trei personalităţi, ci un singur Dumnezeu descoperit în trei Persoane distincte. De aceea Fiul a vorbit Tatălui și Tatăl a vorbit Fiului și de aceea Fiul a numit Dumnezeu pe Tatăl și Tatăl a numit Dumnezeu pe Fiul (Evrei 1:8-9). Este un concept greu de înțeles, dar este greu pentru mine și să înțeleg cum apa poate fi o trinitate manifestându-se sub formă solidă (gheața), gazoasă (aburul) sau lichidă, dar, indiferent de formă, este doar apă. Chiar Biblia spune că lucrurile din natură descoperă Dumnezeirea: “În adevăr, însușirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veșnică și dumnezeirea Lui se văd lămurit, de la facerea lumii, când te uiți cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El…” (Romani 1:20). Chiar dacă presupun că toate modurile pe care le avem pentru a ilustra Trinitatea nu ar fi de ajuns, Dumnezeu a ales ca El să se descopere nu numai prin Biblie, ci măcar în parte și prin natură. Chiar omul este creat după chipul lui Dumnezeu ca o trinitate, duh, suflet și trup și totuși este o singură ființă (I Tesaloniceni 5:23), și multe alte exemple care mai pot fi date.
Nu trebuie să punem pe unul mai mult presus de celălalt: “pentru ca toți să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinstește pe Fiul, nu cinstește pe Tatăl, care L-a trimis.” (Ioan 5:23) Deoarece lucrarea Duhului Sfânt a fost nu să se înalțe pe El Însuși, ci pe Isus, Acesta nu a fost întotdeauna menționat împreună cu Tatăl și cu Fiul (Ioan 16:13, vezi DUHUL SFÂNT). Versete care dezvăluie Trinitatea.
1) “Duceți-vă și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Matei 28:19).
2) “De îndată ce a fost botezat, Isus a ieșit afară din apă. Și în clipa aceea, cerurile s-au deschis, și a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborându-Se în chip de porumbel și venind peste El. Și din ceruri s-a auzit un glas care zicea: „Acesta este Fiul Meu preaiubit în care Îmi găsesc plăcerea.” (Matei 3:16-17)
3) “Harul Domnului Isus Hristos și dragostea lui Dumnezeu, și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți! Amin.” (II Corinteni 13:14)
4) Toți trei sunt activi în darurile spirituale (I Corinteni 12:4-6).
5) Este nevoie de toți trei în rugăciunile noastre (Matei 6:9, Ioan 14:13, Romani 8:26).
6) Toți trei sunt în fiecare credincios: “Duhul adevărului…rămâne cu voi și va fi în voi”. “Dacă Mă iubește cineva, va păzi Cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi. Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el.” “Eu în ei, și Tu în Mine…” (Ioan 14:17, 23, & 17:23).
7) S-a spus că toți trei sunt una și unul în celălalt, și fiecare este Duh (Ioan 10:30, 14:11, 4:24, 5:23, Romani 8:9, Isaia 48:16).